Blogokról. Neked.

Kezdő bloggerek 15 leggyakoribb bakija

Mikor azt mondod, hogy blogot írsz, a legtöbb ember arra gondol, hogy ez mennyire egyszerű, és egy 5 éves is meg tudná csinálni. 

 

Én is így láttam ezt, amíg bele nem csöppentem a blogok világába …. Csak szórakozásból kezdtem, de amint komolyabban vettem a dolgot rájöttem, hogy ez bizony sokkal összetettebb folyamat, mint ahogy azt először elképzeltem.

Elképesztő mi mindenre kell figyelni! Formátumok beállítása, betűméretek, bekezdések, képek keresése… és akkor még csak a felszínt kapirgáljuk. A bejegyzést megírni csak a kezdet. Legalább ugyanannyi időt vesz igénybe a beállítások pontos megkomponálása.

Igen, megkomponálása. Hiszen már egy olyan egyszerű dolog is, mint a bekezdések hossza hatalmasat dobhat az összhatáson. Más műfajokhoz nyilván más illik. De erről majd egy később.

Ha komolyan veszed a blogírást, és hosszútávra tervezel, mindenképp érdemes a lenti pontokat figyelembe venni.

1. Névválasztási bakik

 

Mit szeretnél a bloggal kezdeni? Ha saját márkádat szeretnéd felépíteni, akkor használhatod akár saját neved is. Tudom, a márka nagy szó, de ha életrajz kiegészítésnek akarod használni, esetleg divat blogger vagy, és idővel be szeretnél kerülni egy magazinhoz akkor ez nem is olyan rossz ötlet. Mindkét esetben a szakértelmedet támasztod alá és segíthet, ha a neved könnyen összekapcsolható a bloggal.

Persze nem kötelező a saját neved használata, viszont akkor duplán fontos, hogy a blog címe jól átgondolt legyen.

El tudod képzelni, hogy évek múlva is ugyanezt használod?

Mered nyilvánosan vállalni? Ez kulcskérdés, hisz ha a válasz nem, akkor hogyan fogod tágabb körben népszerűsíteni? 

Mennyire szeretnéd, hogy konkrét legyen? Ha az lesz, hogy „Andi főz”, akkor ott kevés hely lesz bármi mást is betenni.

 

2. Túlzsúfolod a blog felületét

 

Erős színek, rengeteg motívum, a maximálisan megengedett oldalsáv mennyiség, túl sok információ egyszerre. Ne kövesd el ezeket a hibákat.

Ügyelj arra, hogy kellemes legyen a blog összhatása. Mikor először nekiülsz megtervezni, könnyű elragadtatni magad, és agyonzsúfolni az oldalt. Kapcsold ki a gépet, várj egy kicsit, és mikor újra bekapcsolod, próbáld olvasói szemmel megnézni mit alkottál. Csak az legyen a blogon, aminek funkciója is van.
Hamarosan erről is olvashatsz itt bővebben.

creative-apple-desk-office-medium

3. Nem tagolod a bejegyzés szövegét

 

Tematikától függően a tagolás, stilisztika, nagyon fontos. Hacsak nem regényt írsz az olvasók nem hosszú, egybefüggő szövegblokkot akarnak látni. Nagyon fárasztó tud lenni a szemnek.
Erről később szintén írni fogunk.

 

4. Nem megfelelő a képek minősége

 

A nagy képek szebbek, jobban mutatnak, jobban lekötik az olvasót.

Legyen olyan széles, mint a szövegsáv. De csak akkor, ha a minősége is megengedi. Ideális esetben csak olyat használj, aminek a felbontása megfelel. Ha ez nem megy, akkor inkább hagyd kisebbre. Mivel azonban ez nem a legjobb megoldás, kerüld ha tudod.

Amikor csak tudsz, használj saját képet, vagy olyat, amihez előzőleg engedélyt kértél! A használt kép legyen jogtiszta. Figyeld a blogot, részletesen leírjuk majd hogyan keress jogtiszta képet. Igen, sokan nem tartják ezt be, neked sem kötelező, de neked kell vállalni érte a felelősséget.

hand-apple-camera-field-medium

5. Nem figyelsz a SEO beállításra (kereső optimalizáció)

 

Ez sok esetben legalább olyan hosszú ideig tart, mint megírni a bejegyzést. Ha elnagyolod, az olyan, mintha hónapokig tervezted volna egy étterem megnyitását, de egy olyan utcában, ahol senki nem jár, nulla reklámmal, aztán csodálkozol, hogy nincs egy vendéged sem.

Inkább kevesebbet posztolj, de szánj elegendő időt a kereső beállitásokra.

Röviden: a kulcsszó legyen benne a címben, az első bekezdésben, és még legalább kétszer a szövegben, valamint a rövid összefoglalóban amit megadsz a bejegyzéshez.

 

6. Nem ugyanazt a nevet használod az összes közösségi médiában

 

Jó lenne, ha egy nevet használnál, hogy olvasóid könnyen megtaláljanak, és azonosítani tudjanak.

Twitteren 15 karakter a limit, ezt azért tartsd szem előtt névválasztáskor.

 

          Blogokról. Neked. Elérhetőségek.             Blogokról. Neked. Elérhetőségek.            Blogokról. Neked. Elérhetőség.            Blogokról. Neked. Elérhetőség.             Blogkról. Neked. Elérhetőség.

 

 

7. Nem teszel megosztó gombokat a bejegyzésekhez

 

Nyilván azt szeretnéd, hogy bejegyzésed minél több emberhez eljusson. Ehhez nagyban hozzájárul, ha olvasóid megosztják amit látnak. Ezt pedig meg kell könnyíteni számukra. Minél egyszerűbb a folyamat, annál többen fogják megosztani a nekik tetsző tartalmat.

A megosztó gomb legyen jól látható helyen, és legyen megfelelő méretű, hogy ne vesszen el, és ne olvadjon bele a szövegbe.

man-person-hand-lens-medium

8. Túl korán teszed nyilvánossá a blogot

 

Amint elkezded megosztani különböző oldalakon, és felhívni barátaid figyelmét arra, hogy írsz, olvasóid lesznek. Azonban nem mindegy mit látnak belépéskor. Egy blogot felépíteni időbe telik. Ehhez pedig a tartalmi gazdagság is hozzátartozik. Ha csak egy bejegyzés van meg, akkor nem sok időt fognak a blogon tölteni.

Ilyenkor villámgyorsan kell működnöd, és minden nap feltölteni valami újat, hogy legyen miért visszajönni.

Ha erre nincs lehetőséged, akkor jobb, ha vársz a megosztással addig míg van pár jó minőségű bejegyzés, hogy felkeltsd a látogató érdeklődését, és legyen miből válogatnia. Ez visszatérésre ösztönzi.

 

9. Nem írsz elég gyakran

 

A kezdetekben nagyon aktívnak kell lenned, legalább heti 4-5 írást feltenni, hogy a blog feltöltődjön tartalommal. Egy-két hónap után aztán lazíthatsz egy kicsit, de fontos, hogy motiváld magad az első hónapokban.

Ha már van miből keresgélni, lapozgatni, akkor visszatér az olvasótábor, de ha mindent láttak, mert csak havi egy írás kerül fel, akkor hamarosan megunják az oldalt.

Ha visszaveszel a tempóból, akkor is igyekezz minimum heti rendszerességgel írni, lehetőleg ugyanazokon a napokon megjelentetni, hogy olvasóid is tudják milyen rutinra számíthatnak.

hands-woman-apple-desk-medium

10. Nem gyűjtesz levelezési listát

 

Nagyon fontos, mert így biztos el tudod juttatni üzeneted az olvasóhoz.

A facebook egyre inkább megnehezíti, hogy bejegyzéseid kitűnjenek a tömegből. Ha követnek is olvasóid, nem minden jut el hozzájuk. (Hacsak nem rendszeresen látogatják a blogot és kattintanak bejegyzéseidre.)

Közösségi média jön-megy, népszerűségtől függően mindig más a menő, de ha egyszer olvasóid megtisztelnek bizalmukkal, és megadják email címüket, nyert ügyed van.

Vannak különböző szolgáltatók erre, de igyekezz egy egyéni hírlevelet megszerkeszteni, mert az automatikus beállítás nagyon személytelen tud lenni.

 

11. Nem akarsz online csoportok tagja lenni

 

Nagyon sok olyan közösség van, ahová bloggerként érdemes csatlakozni. Csak írj be pár keresőszót az interneten, és már válogathatsz is.

Rengeteg előnye van a csoportoknak. Szakosodásuktól függően van, ahol megoszthatod írásaidat, ezzel is növelve olvasótáborod. Tanácsot kérhetsz, ha megakadsz. Együttműködési partnereket kereshetsz. Inspirációt gyűjthetsz.

Attól, hogy egy csoporthoz csatlakozol, még nem veszted el egyéniséged, csak gazdagodsz tőle.

crossing-crossroad-businessman-fashion-medium

12. Mindenhol jelen akarsz lenni

 

Van Twitter, Instagram, Pinterest, Facebook, Tumblr, Google+ stb. profilod a boghoz? Isteni!

Fent tudod őket tartani olyan szinten, hogy érdekes maradjon a látogatóknak? Tudsz rendszeresen foglalkozni vele, új tartalmat feltölteni, olyan információt is megjelentetni, ami nincs mind fent a blogon? Szuper vagy! Csak így tovább!

De ha a válasz nem, akkor jobb, ha csak azt tartod meg, amire tényleg tudsz időt fordítani, amit olvasóid legtöbbet használnak.

A blogok világában még mindig a Facebook hozza a legtöbb látogatót, de ezen kívül csak azzal foglalkozz, amivel érdemes. A kevesebb néha több. A hitelességed ásod alá egy rosszul fenntartott oldallal.

 

13. Nem kommunikálsz olvasóiddal

 

Ha valaki veszi a fáradtságot, és hozzászól, vagy reagál munkásságodra, azt érdemes figyelembe venni, és visszareagálni.

Nincs rosszabb annál, mikor olyan oldallal találkozunk, ahol egyoldalú kommunikáció folyik. Legyen az maga a blog, vagy a Facebook oldal. Ha valaki ír, írj vissza. Ha élőben szólnának hozzád, azt sem ignorálnád igaz? A virtuális tér is ugyanilyen ebből a szempontból. Csak az igazán nagyok engedhetik meg maguknak, hogy nem mindenre írnak vissza, és náluk is csak azért elnézhető, mert olvasóik is megértik, hogy nem győzik a hozzászólások mennyisége miatt.

Ha rendszeresen kérdezel, válaszolsz, kapcsolatot építesz olvasóiddal, akkor tudni fogják, hogy törődsz velük, és fontosnak tartod őket.

Nyilván, ha valaki trollkodni megy az oldaladra, azzal úgy bánsz, ahogy neked tetszik. Valahol olvastam, és nagyon tetszett, hogy a saját blogja az otthona. Te sem tűrnéd, ha valaki belépne a privát szférádba, csak azért, hogy sértegessen.

nature-laptop-outside-macbook-medium

 

14. Mindenekelőtt azonban: Megfelelő szolgáltatót kell választani

 

Nyilván az, hogy ingyenes oldalra mész, vagy fizetsz a névért és szolgáltatásért nagyban függ anyagi körülményeidtől.

De ha van rá lehetőséged, akkor érdemes elgondolkodni mi a legmegfelelőbb számodra. Mi az, amit hosszútávon el szeretnél érni?

Ha az ingyenes lehetőséggel élsz, akkor nyilván olcsóbban úszod meg az egészet. Viszont lesznek olyan megkötések, melyek idővel frusztrálóak lehetnek. Tárhely, felület kialakítási korlátok, reklámozási megkötések.

Ha fizetsz a saját névért, és szolgáltatásért, akkor sokkal nagyobb szabadságod lesz a blog kialakításában, és funkciók használatában. Bővítheted, alakíthatod, nagyobb eséllyel tudsz pénzt keresni vele. A saját név profizmust is sugall.

 

15. Végére hagytuk a legnagyobb bakit: azonnali eredményt vársz

 

Egy blogot felépíteni kemény munka! Bármilyen motivációval is kezdtél bele, egy évet általában várni kell a látványosabb eredményekre.

Persze vannak kivételek, de ne keseredj el ha eltart egy darabig míg felépül a stabil olvasótábor, és a sok munka megtérül. Ez a tipikusabb.

A lényeg, hogy ne veszítsd el a lelkesedést, és írj írj írj!
Csak tartsd szem előtt:


A minőség mindig fontosabb a mennyiségnél!


 

Mi az, amiről többet szeretnétek tudni? Jelezzétek hozzászólásban, hogy tudjuk mire lenne a legnagyobb igény. Köszönjük, hogy olvastok!

 

Írta: Andi

 

Ha tetszett a bejegyzés kövesd a Blogokról.Neked. Facebook oldalt. Hasznos információk, motiváció és támogatás vár.

Valamint lépj be Facebook csoportunkba is, ahol a bloggerek beszélgetnek, ötletelnek, segítenek egymásnak, tanulnak, fejlődnek, és együtt fejlesztik a blogokat! 

Kattints, és csatlakozz a Facebook

 

Képek forrása ITT.

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)
  1. Andrea B Fór says:

    Köszönöm Andi, igen hasznos volt amiket írtál. Még mindig tanulom, pedig alám tolt a Cafeblog egy kész platformot. A gondom csak azzal van, hogy a meglévő blogom átköltöztetése után van gondom azzal az oldal beállításaival bőven, mivel az eredeti sem volt korántsem tökéletes.
    Viszont csinálom, és tökre nem számít,hogy mennyi idős vagyok, ezt szeretem csinálni. Ez számomra hobbi, és ha még jövedelem is jön belőle, akkor az meg megtisztelő, egyben nem elhanyagolható. Hülye aki azt mondja, hogy nem a pénzért csinálja, vagy…nem számít a pénz. De fontos, csak tudd kezelni, ahogy a WordPresst is. Legyél boldog az életedben!

  2. Gabriela says:

    Köszönjük az észrevételeket. Tervben van egy bejegyzés, ahol a hírlevelekről fogunk beszélni. Ott igyekszünk mindenre kitérni.

  3. Péter says:

    10. Nem gyűjtesz levelezési listát
    Ezt már rengeteg blogon, cafeblog oldalon észrevettem, és úgy tűnik, senki nincs tisztában a jogi helyzettel.
    Szóval levelezési lista: Magyarországon nagyon durva szabályok vonatkoznak az email cím gyűjtésre, és igen komoly büntetést kaphat akárki akár egy darab bejelentés alapján is.
    Csak pár apróság, ami kötelező: adatvádelmi nyilatkozat, adatkezelési azonosító, leiratkozási oldal, mikor regisztrált, hova regisztrált, stb.
    Szóval én ezt nem erőltetném, vagy max úgy, ha a jogi hátterét is kifejted, mielőtt valakit megbüntetnek ezért több százezer forintra, és aztán majd rajtad kéri számon…

  4. Netra K. (Könyvek szárnyán) says:

    Nekem lenne egy kérdésem, bár ez inkább segítségkérés: Hogy tudok egyéni hírlevelet szerkeszteni?


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

A Google és Facebook belépéssel automatikusan elfogadod felhasználási feltételeinket.

VAGY


| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!